San Francisco

Hej! Nu är vi hemma igen, eller vi har varit det i nästan exakt 2 dagar. Vi hade en jättebra vecka i San Francisco och flög sedan hemåt i lördags. Vi hade hört att det skulle vara kallt i San Francisco och det var det, men inte så illa som vi hade förväntat oss. Där vi bodde, ca en och en halv timma norr om San Francisco i Novato, var det varmt och skönt medan det var kallare ju mer söderut man kom.

Under veckan som vi var där var det dessutom ovanligt blåsigt vilket både var bra och dåligt. Det gjorde ju att det blev kallare vilket var lite synd men samtidigt gjorde det att alla molnen och även dimman blåste bort och det gjorde att alla våra kort vi tog inne i San Francisco blev väldigt fina med klarblå himmel!

När vi landade på lördagskvällen i San Francisco kom min syster och hämtade oss, hon och hennes barn hade flugit ner tidigare samma dag för att träffa oss! Det var jättekul att träffas igen, eftersom vi inte hade setts på några månader. Dagen efter tog vi det mest lugnt hemma vid huset och vi fick även träffa barnen som sov kvällen innan när vi kom.

På måndagsmorgonen åkte min syster och barnen hem igen. Jag och Elvira hade inte riktigt planerat något så vi bestämde oss för att åka till Sausalito, då det låg hyffsat nära. En liten kuststad med många små affärer. Det var dock väldigt kallt där så vi spenderade ganska mycket tid inne på Starbucks haha.

På tisdagen åkte vi in till San Francisco, till ett shoppingcenter, och spenderade dagen där.

På onsdagen hade vi mycket planerat så vi fick skjuts till en färja som vi tog in till SF. Från färjeläget gick vi till pier 39 och gick omkring där och åt även lunch. Det var jättemysigt där! Efter lunchen gick vi tillbaka några pirer och tog båten ut till Alcatraz (med biljetter som vi hade köpt på nätet några dagar tidigare, jättesmidigt!) och gick sedan omkring på ön i några timmar. När vi kom tillbaka till fastlandet igen promenerade vi bort till Fisherman's warf och sedan vidare till Lombard street. Då var vi väldigt trötta i benen och fötterna så vi tog en spårvagn tillbaka till färjeläget och tog färjan tillbaka.

På torsdagen tog vi bussen till Golden Gate Bridge! Väl där tog vi lite kort och promenerade sedan över till andra sidan och sedan tillbaka.

På fredagen var vi trötta efter alla promenade under veckan så vi tog sovmorgon och låg även och solade lite. På eftermiddagen åkte vi till några vingårdar. Tyvärr var vädret inte så bra vid vingårdarna, det både regnade och åskade. På vägen hem handlade vi mat på Safeway för sista gången och när vi kom hem lagade jag och Elvira en typiskt svensk middag, köttbullar, potatismos med lingonsylt och ättiksgurka och självklart sås.

San Francisco!

Hej! Nu ar vi i San Francisco! Eller vi har varit har i en dag och tva natter men har inte kunnat skriva forran nu. Nar vi kom hit kom min syster och hamtade oss pa flygplatsen, hon och hennes barn hade flugit ner hit tidigare samma dag for att kunna traffa oss, jatteroligt! Sa igar tog vi det mest lugnt har hemma vid huset och umgicks.

Imorse var de tvungna att aka hemma igen sa nu ar jag och Elvira sjalva hemma. Vi ska planera in vad vi vill gora den har veckan. Vadret ar btw jatteharligt! Vi trodde att det skulle vara kallt men det ar det inte, i alla fall inte har dar vi bor (en och en halv timme norr om SF tror jag) sa igar lag vi och solade, badade och paddlade kajak. Tror dock att det ar kallare inne i sjalva SF.

Antagligen kommer jag inte skriva sa jattemycket har under veckan, da vi inte har nagot internet pa vara egna datorer utan maste anvanda deras. Men vi har det jattebra och far beratta hur vi har haft det nar vi kommer hem! Hoppas ni i Goteborg njuter av varmen ni har fatt och att den stannar kvar tills vi kommer hem haha.

Last Day In Paradise

Hej! Nu är det lördag morgon och det är även vår sista morgon är på Hawaii. Om några timmar kommer taxin som ska ta oss till flygplatsen men först ska vi packa färdigt och äta frukost.

Vi packade det mesta igår och i förrgår så nu har vi bara det allra sista kvar. När jag hade packat färdigt för dagen igår kunde jag knappt lyfta min väska från golvet så jag trodde att den vägde mycket mer än vad den får göra! Lite smått panik eftersom det är jättedyrt att betala övervikt här. Våran värdpappa hade dock en våg som han brukar väga sina fiskar med haha och den visade att min väska bara vägde 38 lbs (17 kg) av 50 lbs (22.5 kg), awesomeee!!! Elviras vägde lite mer än min, 19 kg, men fortfarande väl under maxgränsen så vi är lyckliga haha!

Nu hoppas jag verkligen att vågen stämmer, för min väska är väldigt mycket mer full nu än den var på vägen hit, då den också vägde ungefär 17 kg. Då hade jag i och försig presenter och skor som vägde mer, nu har jag mest kläder som tar plats men inte väger så mycket.

Nästa gång vi hörs är vi förhoppningvis i San Fransisco, ha det bra!

17e maj!

Hej! 17e maj idag, och vi har inte ens träffat en enda norsk idag, trots att det går flera på skolan. Idag var vi bara 4 st på våra lektioner och alla var svenskar haha kändes som att ha en engelskalektion hemma i Sverige.

Både idag och igår surfade vi, kände att vi var tvungna att passa på nu innan vi åker härifrån. Man kan säga att det gick bättre igår än idag, då lyckades vi båda två stå upp flera gånger, även om vi inte riktigt fångade vågen så åkte vi med lite. På slutet blev det dock väldigt trångt bland alla som var ute och surfade och vågorna blev större och större därför slutade vi för dagen och bestämde oss för att surfa idag igen. Idag var det inte alls så stora och många vågor som det var igår, därför låg vi mest och chillade i vattnet på våra brädor.

Häromdagen fick vi förresten känna på några fiskar som våran "värdbror" hade fångat dagen innan!

Eftersom jag inte har bloggat säörskilt mycket det senaste kommer jag inte riktigt ihåg vad jag har skrivit om, men kan ju nämna att vi hikade i..måndags, upp til ltoppen av Koko Head, 1200 trappsteg!

På ett ställe där man gick var det flera meter ner till marken, stöööört läskigt! Man var liksom helt darrig i benen efter att ha gått upp för massa trappsteg innan och sedan skulle man gå där också utan att ramla ner. Vi klarade det dock, som alla andra haha.

Nu har vi btw börjat packa, känns jättekonstigt att vi ska åka om två dagar! Det känns verkligen som att vi precis kom hit, men som tur är ska vi ju till San Fransisco en vecka nu. Flera från skolan åker också på lördag och de åker hela vägen hem direkt, det är väldigt skönt att vi slipper göra den långa flygningen igen.

Västkustens klippor har fått konkurrens...

Aloha! :) nu är de jag Elvira som skriver lite igen.
Nu ska jag berätta om den BÄSTA stranden på Oahu som alla som någon gång besöker ön borde åka till.
WAIMEA BEACH. Den ligger i North Shore, den norra sidan av ön Oahu, som är berömd bland surfare för sina brutala vågor. Japp, där va vi iaf, inte för att surfa utan för att åka till denna berömda strand, med en stor klippa på stranden. Vi hade sett det på kort, men aldrig stannat där dom tidigare gångerna vi varit i North Shore. Men tredje gången gillt kom vi till stranden och det var så värt!
Något jag helt ärligt måste säga om Hawaii är att jag inte direkt älskar sandstränder. Visst, dom är jättevackraatt ligga och sola på och fina vid solnedgången med palmer och allt, men vad är huvudsyftet med att vara vid havet? jo, att bada! Och, ja, ni vet att allting blir vääldigt sandigt när man badar vid en strand. Plus att ända sättet att få lite action när man badar på en strand är typ att springa i vattnet, och inte ens det är särskilt action...
Därför, blev jag överlycklig när jag fattade att man kunde hoppa och dyka från klippan på Waimea beach! Det är ju det som jag har saknat här! Så jag hoppade från klippan, som kanske var typ 6-7 meter, inte jättehögt, men ändå :)
Det läskiga var dock att det var hyfsat grunt vatten eftersom man hoppade bara typ 20 meter från strandkanten. Det var ju alltså några meter djupt vatten men man fick hoppa lite med böjda ben så man inte slog i fötterna. Sedan fanns det lite lägre avsatser där man kunde dyka också, det jag saknat mest av allt. Finns det något härligare än att dyka ner i havet?
Så för att avsluta detta: Visst är västkustens klippor i värdsklass, men när jag nu fått hoppa och dyka från klippor i Stilla havet så vet jag i alla fall att "näbban" och kyrkogårdsön i Fjällbacka skärgård har fått hård konkurrens i form av Waimea beach på Hawaii.

Sofie vågade sig upp på klippan också tillslut, men jag lyckades inte övertala henne att hoppa...

Inne på sista veckan

Hej! Har tyvärr inte hunnit skriva så mycket den senaste tiden, eftersom vi är inne på vår sista vecka här på Hawaii är vi ute och gör allt som vi inte har hunnit innan. I söndags åkte vi upp till North Shore igen, haha tredje gången gillt! Jag hade hoppats på att få se Jack Johnson för han spelade på en marknad där uppe men vi kom för sent. Istället åkte vi vidare för att äta lunch i Shark's cove, där vi åt när vi bodde där, men självklart var stället stängt när vi kom fram så vi fick äta på ett annat ställe, där maten var jätteäcklig. Efter maten gick vi därför till Foodland och bunkrade upp med kakor mm att ha på stranden.

Sedan spenderade vi resten av dagen på stranden, där Elvira var överlycklig över att det fanns klippor och jag såg en sköldpadda! (Det kan hända att Elvira lägger upp ett inlägg om sin favoritstrand).

Igår var vi på Lulu's igen, sista gången innan vi åker härifrån. Det känns jätteskonstigt att vi snart åker, det känns som att vi precis kom hit, ändå har vi varit här i en månad nu!

Idag har vi tagit det vääääldigt lugnt, varit i skolan och sedan legat på stranden resten av dagen. På vägen hem hyrde vi filmen The Vow som vi ska se snart, och så ska vi se säsongsavslutningen av How I Met Your Mother som vi missade igår. Imorgon ska vi ta vårat slutprov i skolan för att se hur mycket vi har förbättrats, lär bli intressant haha. Ha det bra!

Segling och kajakpaddling!

Hej Här kommer två filmer från igår och idag.

10 maj

Hej! På lunchen idag gick vi till forever 21 och jag köpte en jeansjacka och ett linne, är såå nöjd haha. Efter det hade vi movies and tv där vi såg en jättedålig film, Envy med Jack Black och Ben Stiller, vi fick dessutom massa frågor om den att svara på över helgen (långhelg nu!) När vi slutad skolan åkte vi först och lämnade tillbaka filmen vi hade hyrt på blockbuster och sedan åkte vi vidare till Hanauma Bay.

På vägen dit mötte vi upp Katie, vår vän från Österrike, hon hade sin sista skoldag idag, väldigt tråkigt, men skönt för henne. Hon åker dock inte hem utan ska vara kvar en vecka på semster här, så vi kommer antagligen ses mer och sen åker hon samma dag som vi gör.

Nu sitter vi här hemma och väntar på att middagen ska bli färdig, det luktar väldigt gott från köket! Vi har en tvätt igång också så den borde vi nog hänga upp snart..hehe dt är en väldigt lugn kväll men det är skönt. Dagarna som kommer är fullspäckade! Vi ska som sagt segla imorgon och kanske surfa och sedan segla igen och på lördag ska vi paddla kajak med en grupp ut till en ö! Ha det bra!

De senaste dagarna

Hej! Vi har haft fullt upp de senaste dagarna så det har inte blivit så mycket bloggande. I måndags var vi i skolan, as always, och sedan åkte vi till Ala Moana och åt. När vi ändå var där var vi ju tvungna att kolla på käder också haha (Ala Moana är ett jättestort shoppingcenter) och jag kom hem med ett par svarta shorts, nu behöver jag bara ett par nya vanliga jeansfärgade short sen är min samling total! De planerar jag dock att köpa i San Francisco.

På måndag kväll gick Elvira, Riikka och jag till en restaurang/bar som heter Lulu's, dit många från skolan gå på måndagar. Vi gick dit lite tidigare och åt igen, yes vi gillar att äta! Vi beställde en nachotallrik att dela på och fick in den här. Den var helt enorm! Vilket tyvärr inte riktigt syns på bilden men den var stor haha.

När vi ätit färdigt stannade vi kvar då det upp fler och fler från skolan. Det var roligt att träffa lite fler folk från skolan som man egentligen inte brukar prata med eftersom vi inte har några klasser tillsammans. De spelade för det mesta väldigt bra musik, bland annat en Timbuktu-låt, fast den var bara instrumental och så spelade de såklart Swedish House Maffia! Ju senare det blev, desto mer dans blev det, vilket var väldigt roligt, längesedan vi var ute och dansade.

Dagen efter hade vi morgonlektioner, vilket var sådär roligt haha men vi var förvånsansvärt pigga. Vi slutade skolan redan 11.20 och hade tänkt åka hem och sova då men eftersom vi var hyffsat pigga åkte vi och åt lunch vid park and ride:n och köpte glass på yogurtland! Vi gick ner till havet och åt det, då insåg vi att vi skulle kunna lägga oss där och sola men vi hade inte med våra badkläder, därför fick vi först gå hem och hämta de och sedan ta bussen ner igen. När vi gick hade jag mina nya flipflop och jag lyckades få en blåsa mellan min lilltå och ringtån som sprack när vi gick, så hemskt! Det är dock redan mycket bättre, hade plåster på idag och då känns det inte alls. Vi låg i alla fall och solade ett tag och tog sedan bussen hem igen, tidigare under dagen hade vi hyrt Pearl Harbor på Blockbuster så den såg vi det mesta av igårkväll, därav blev det inget bloggande. Ikväll ska vi se de sista på filmen, som vi inte orkade se igår.

Idag har det förresten inte hänt särskilt mycket, imorse hade vi sovmorgon så vi tog det lugnt hemma på morgonen, vi planerade lite inför helgen eftersom det är vår sista hela helg här på Hawaii!! (fredag ska vi segla x2 för vi är lediga från skolan och på lördag ska vi på en guidad tur till en ö med kajaker). Sedan åkte vi in till Waikiki och la oss på Army Beach i några timmar innan vi åt lunch på Denny's!

I skolan idag kollade vi på en deleted scene från vänner, så roligt, hoppas på att få se mer vänner i skolan.

Nu ska vi äta middag, ha det bra!

North Shore again

Hej! Idag tog vi bussen upp till North Shore. Först besökte vi Dole's ananas plantage och sedan åkte vi vidare till Haleiwa.

Världens största labyrint finns på ananasplantagen, den var vi tvungna att gå in i såklart! Man skulle leta efter 8 stationer med olika figurer, vi gav dock upp efter att ha hittat 5. Då gick vi och köpte deras välkända ananas-glass!

Efter glassen åkte vi vidare till Haleiwa, där la vi oss på första bästa stranden och gick sedan in till "stan" för att köpa Shave Ice. Det är typ krossad is med olika smaker, det var godare än förväntat men ändå inte särskilt gott.

När vi ätit upp glassen tog vi bussen hemåt igen, då det tog tre timmar en väg att komma hem. Orkar tyvärr inte skriva så mycket mer, vi har läxa tills imorgon som vi hade tänkt göra på bussen men glömde hemma som vi måste göra nu. Ha det bra!

Hawaiian

Nu ska vi strax ta bussen in till Waikiki för att sedan åka vidare mot Dole Pinapple Plantation. Självklart har jag med min finfina vattenflaska som jag har köpt här haha. Jag hoppas på att få kunna se några sköldpaddor idag, för sist vi var uppe på North Shore såg vi inga. Gotta go, ha det bra!

Cinco de Mayo

Heeej! Idag har vi haft en jättehärlig dag! Vi har varit på tre olika stränder på sydost-sidan av ön. Den första stranden var ganska blåsig, stora vågor och mycket stenar i vattnet, så vi tog bussen vidare. Då hamnade vi vid Sea Life Park och där fanns en jättefin strand!

Vi låg och solade i några timmar och badade lite, det var helt enorma vågor och stark ström, det räckte att bara gå några meter i vattnet så blev man helt genomblöt av vågorna som skvätte upp. Stackars Elvira med sin skadade fot fick ha foten i en plastpåse och sedan badskor, det börjar verkligen bli dags för det såret att läka nu. När vi blev hungriga åkte vi vidare med bussen och hamnade vid en park där vi köpte mat och gick sedan ner till stranden för att äta maten.

Som ni kanske ser gjorde Elvira en fin fläta på mig idag igen!

Igår köpte jag btw en ny plattång! Behövdes verkligen haha, tyvärr klarar den bara 120 volt, så jag kommer behöva en konverterare hemma i Sverige men förhoppningsvis är de inte så dyra att det ändå var värt att köpa plattången här.

Bilder

Eggo's! Godaste frukosten, kanske inte så nyttig dock haha.

Kladdkaka med grädde och jordgubbe.

Elvira på sin födelsedag.

Honolulu by night.

Bubba Gump!

Fridaaaay

Hej! Det blir ett kort inlägg utan bilder nu, är jättetrött hehe. I skolan idag har vi bara kollat på film, under tre lektioner haha. Först fortsatte vi se The Day After Tomorrow i vår Movies o TV-class (vi började se den igår) och sedan såg vi Forrest Gump på de följande två lektionerna. Efter filmen var vi så inne i den att vi bestämde oss för att gå och äta middag på Bubba Gump, jättegott och charmigt! Massa citat från filmen överallt, filmen visades på en tv om och om igen och så var det såklart massa maträtter med räkor i, jag åt dock ceasarsallad, men Riikka och Elvira åt räkor.

Ett inlägg med bilder från de senaste dagarna kommer antagligen i helgen. Nu ska jag sova, hoppas ni har det bra!

My Birthday in Honolulu

Aloha!! :D
Idag är det jag, Elvira, som skriver istället för Sofie. För idag var de ju min dag! Min födelsedag :D Tänkte därför de kunde va kul och berätta lite från mitt pespektiv. Såååå, jag vaknade i morse av att sofie sjöng "ja må hon leva" för mig (som hon t.o.m. själv erkände att hon fick kolla upp texten på innan för hon inte kom ihåg den!). Jag fick ett fint paket av henne, innehållande ett linne från forever 21, body butter och en liten spegel (för jag alltid måste låna hennes mobilspegel när jag ska spegla mig). Tack för det Sofie! :D Hur skulle jag klarat mig på denna ön utan dig!
Sedan åt vi en god frukost med några speciella våfflor Sofie köpt som man värmer i brödrosten. Herre va mkt konstiga onyttiga saker det finns i detta landet! Men gott var det :) Vi gjorde sedan iordning kladdkakan vi bakade kvällen innan och packade med sprutgrädde och jordgubbar att bjuda vår klass på.
I skolan blev kladdkakan självklart en succé (höhö), svenskarna i klassen gillade ju den såklart (alla svenskar älskar väl kladdkaka?) och dom andra gillade den svenska platta chokladtårtan :)
Vi hade så mycket kaka med oss att det t.o.m. räckte till oss en tredje gång, alltså som efterrätt till vår lunch. Vi köpte med oss quesadillas till stranden tillsammans med Riikka så hon fick också smaka på vår delikata kaka. (notera rimmet från Ove Sundberg) Efter skolan gick vi tillbaka till Waikiki beach för att pröva att surfa för fösta gången. Riikka hade berättat för oss att man inte behövde ta någon lektion utan bara hyra själv och gå ut och prova, så de gjorde vi! Tyvärr hann jag inte surfa så länge innan jag råkade hoppa av brädan precis vid en korall så jag slod upp ett jack i foten på stenarna. Helvete! Så jag fick hoppa upp på stranden på ett ben och försökte plåstra om foten. Det var inte så farligt, men nu är den faktiskt ganska svullen och gör ont. Men vår värdpappa Randy gjorde rent med några konstiga medel när vi kom hem idag så jag hoppas det läker fort, för jag vill surfa igen! Det var riktigt kul, och Sofie som hann surfa lite längre än mig var verkligen "into it" :D hon va så glad när hon kom upp på stranden bärandes på den stora brädan och med ett leende på läpparna och sa: "jag stod upp en gång och kom nästan med vågen!!" :)
När vi var på stranden och tittade runt på folk som vi brukar göra. (vårt vanligaste samtalsämne är att prata högt på svenska om alla konstiga människor runt omkring oss, framför allt alla konstiga tatueringar!). Så utbrast plötsligt Sofie att hon sett en kille som liknade en kompis till oss. Och hon hade såå rätt, hon hade hittat Albin Båtelssons doppelganger! Som i HIMYM! Vi lyckades t.o.m. fånga honom på bild (sofie posade framför dubbelgångaren så jag kunde zooma in och fota honom). Och albin, om du hade skaffat mustasch hade det varit så himla likt! Eller var de du som hängde på Waikiki beach idag?
Efter strandhängen duschade vi (för att få bort all sand som letar in överallt på alla kläder) och gjorde iordning oss inför kvällen. Det var jag, Sofie, Riikka och Kathie. Vi hade beställt bord på Hard Rock Café, som jag bestämt :) Och det var ett riktigt coolt ställe. Inte direkt som andra hard rock's jag varit på innan, sådär lite mörkt och ruffigt. I Honolulu på Waikiki beach växer de palmer utanför och på övervåningen är restaurangen med en stor öppen veranda med tak så man satt nästan ute. Annars var ju inredningen den samma med gamla klenoder från rockstjärnor på väggarna. Men en sak som var lite speciell var att ena väggen och en stor del av taket var helt täckt med elgitarrer. coolt, hehe :) Och maten är såklart ungefär likadan som på alla andra Hard rock's men den är ju bara sååå goo! Jag åt ribs och apple pie till efterrätt. Och när vi fick in våra (smarriga) efterrätter bad plötsligt vår servitris mig att ställe mig upp. Jag var lite fundersam eftersom jag Riikka berättat om att hon firat en kompis födelsedag på Hard rock i Bali, och där hade servitrisen tryckt upp en hel gräddtårta i ansiktet på födelsedagsbarnet! Men det hände iaf inte här utan vår servitris bara skreeek ut över alla borden att jag fyllde år, så på 1-2-3 skrek alla tillbaka "happy birthday" till mig. Sedan sa hon att deras ljus tyvärr tagit slut så istället tände hon en tändare och så fick jag blåsa ut den, haha!
Så detta va pretty much min 20-årsdag i Honolulu. Imorgon blir det Sofie igen vid tangenterna, men hoppas ni gilla mitt livs första blogginlägg, haha, jag som knappt ens har läst en blogg innan :)