North Shore och Pearl Harbor

Hej! Nu är vi hemma i Hahaione Valley igen (som vi har lärt oss att vi bor i genom att slå ihop orden haha och hermione). Imorgon har vi ett booktest i skolan, vilket innebär att vi ska ha prov på alla kaptiel i boken typ, fast jag hoppas att det mer är på olika grammatikgrejer och sånt och inte speciella vocabulary från de olika kapitlen, isåfall kommer jag inte kunna det.

De har dock sagt att provet mest är för att ta reda på hur mycket vi kan och vad vi behöver öva på, inte så mycket på om man klarar en viss gräns eller så. Efter provet kommer alla flytta upp en nivå, så då kommer vi börja i upper advanced istället för bara advanced men om man gör väldigt dåligt ifrån sig på provet får man inte gå upp en nivå, utan stanna kvar på samma. Ens lärare som man har haft hittills kommer dock att flytta upp en nivå så jag hoppas att det går bra på provet för jag vill fortsätta ha samma lärare.

Nu var det ju inte det jag skulle skriva om utan om våran helg. Vi blev upplockade igår vid ungefär 10-tiden och började köra uppåt. När vi kom fram till North Shore hade vi lite problem med att hitta vart vi skulle bo men när vi väl gjorde det och skulle checka in träffade vi först en kille i 25årsåldern som hette John, och sedan hans pappa som också hette John HAHA. Anar att de hette junior och senior också men ändå haha. När vi hade lagt in våra grejer på rummet gick vi och åt i en liten vagn som låg granne med stället där vi bodde, det var förvånansvärt gott!

Jag och Elvira beställde Chicken Pesto Panini och de var jättegoda och jättefäscha! Inte riktigt vad jag hade förväntat mig från den lilla vagnen. Sedan gick vi till stranden och var där resten av eftermiddagen. Det var jättehärligt men tyvärr brände vi oss lite, Elvira på ryggen och jag på bröstet. Vi smorde oss med solkräm 20-30 hela dagen men det åkte nog av när vi badade och så tog jag på solkrämen medan jag fortfarande var blöt efter badet vilket typ gjorde solkrämen lite konstig och antagligen fungerade den inte då.

Efter stranden gick vi tillbaka till rummet och tog det lugnt ett tag innan vi åkte in till centrumet där vi åt middag på Cholo's, en mexikansk restaurang som vår värdmamma rekomenderat. Det var jättegod mat där!

Imorse vaknade vi vid 8 och åt frukost från en liten vagn några hus bort från där vi bodde, jag köpte pancakes såklart haha.

Efter frukosten åkte vi nedför ostkusten på ön, vi åkte förbi massa fina stränder men det blåste och regnade så vi kände inte för att stanna. När vi hade kommit ungefär halvvägs kom vi till en strand med jättehärliga vågor, där badade Elvira och Philipe (Riikkas pojkvän) medan jag och Riikka satt på stranden, det var fortfarande alldeles molnigt och väldigt blåsigt.

När de hade badat färdigt körde vi vidare, den här gången mot Pearl Harbor! Det var dock inte alls lika kul som jag hade tänkt mig, den guidade turen på USS Arizona Memorial var utsåld så vi gick mest runt och kollade på lite olika saker som fanns precis vid ingången och så åt vi lunch där. Elvira och Philipe gick också ombord på en u-båt som fanns där men jag och Riikka tyckte det var ovärt så vi satt och solade/pratade istället.

Nu borde jag nog plugga lite, ha det bra!

North Shore över helgen

Hej! Nu har jag och Elvira precis bokat ett rum på ett typ hostel uppe i North Shore, rummet/huset vi bokade skulle kostat över 200 dollar för två personer men vår värdpappa lyckades få ner priset till 165 dollar för fyra personer haha. Så nu håller vi på och packar, vi åker om någon timme eller så med vår norska kompis Riikka och hennes pojkvän, de hyr en bil inne i Waikiki och så kommer dom hit och hämtar upp oss sen.

Kom på att jag tog lite bilder i loungen (rummet där jag har min movies and tv-class och där man kan ta det lugnt mellan sina lektioner) i skolan häromdagen.

Havsutsikt haha!

...

Park and ride, där vi spenderar minst en timme varje dag känns det som. Det är där vi byter buss, både på väg till skolan och på väg hem.

Diamond Head Crater

Hej! Fredag idag! Jag och Elvira började dagen med att hikea Diamond Head, så vi tog bussen dit och började sedan gå uppåt. Efter en stund gick vi igenom en tunnel och kom sedan fram till en bås där man skulle betala, tur att vi hade med pengar, hade ingen aning om att man skulle behöva betala där. Vi visste inte heller att båset där vi betalade låg nere i själva diamond head crater, liksom kratern från vulkanen som var där. Innan vi gick dit trodde vi inte att vi skulle kunna komma ner till själva kratern och så var det de första stället som vi kom till haha.

Inne i kratern, precis när vi kom ut från tunneln.
Utsikt från toppen över Waikiki

Jag och Elvira med Waikiki i bakgrunden.

Ananas!

Efter Diamond Head tog vi bussen till ett ställe som vi åker förbi varje dag och åt lunch och sedan åkte vi vidare till Waikiki. Jag hann ligga och sola typ en halvtimma innan det var dags att gå till skolan för att ha dagens första lektion, movies and tv. Vi såg färdigt The descendants, den var jättebra och nu borde jag egentligen svara på frågorna vi fick om den men jag orkar inte.. Jag svarade på typ hälften förut i skolan och resten kan jag nog ta senare i helgen.

I våran vanliga klass kollade vi på My Sister's Keeper med Cameron Diaz, den var jättebra men väldigt sorglig! Tårarana bara rann i slutet haha.

Nu är vi hemma igen, Elvira mådde inte så bra så hon gick och la sig tidigt, jag vill inte störa henne så jag sitter i köket med några av tjejerna vi bor med, väldigt trevligt även om jag inte är så social eftersom jag skriver här haha.

I helgen får vi se vad vi hittar på, om Elvira mår bättre åker vi nog till North Shore, annars hittar vi nog på något här hemma. Hoppas ni har en bra helg!

Nya solglasögon

Köpte nya solglasögon idag förresten, är så nöjd!

Random bilder

Vi såg Camilla Läckbergs bok Predikanten i vår mataffär!

Hittade min favoritglass i miniförpackning!

Någon hawaiiansk dans/musik-grej vi gick förbi.

Katamaran-segling

Hej! Idag hade vi morgonlektioner, först ilab och sedan en vanlig lektion. På lunchrasten gick vi till ett ställe vi inte har varit på innan och köpte laxhamburgare!

Efteråt gick vi till army beach, jag hann inte vara där så länge för jag hade lektion men Elvira låg kvar och solade. På min lektion, movies and tv, såg vi första halvan av the descendants, den utspelar sig här på Hawaii, vilket var väldigt roligt eftersom det verkligen ser likadant ut i verkligheten som i filmen.

När lektionen var slut möttes jag och Elvira upp och vi gick ner till Waikiki beach i hopp om att kunna segla ut med katamaranen som ligger där. Vi kom ner precis när den skull segla ut, tajming!

När vi kom in till land igen hade vi ungefär en halvtimme innan bussen hem skulel gå, vi missade den dock med några minuter för att det stod fel tid i tidtabellen som vi fått av vår värdmamma, sååååå störande! så då fick vi vänta 40 minuter på nästa buss plus att vi missade den anslutande bussen så vi fick vänta en halvtimma på den anslutande bussen också. Vi gick dock och handlade en ananas när vi väntade på en av bussarna, för imorgon ska vi hike:a diamond head och det lär ju vara gott att äta något när man kommer upp. Hoppas ni har det bra!

Snabb uppdatering

Hej! Internetet dog igårkväll också, så kunde inte skriva något. Jag och Elvira gick i alla fall till Macy's och köpte varsin bikini och sedan vidare till stranden. Vi åt lunch på Denny's igen, så gott haha och sedan hade Elvira lektion så hon gick tillbaka till skolan medan jag gick tillbaka till stranden.

Sedan hade vi några lektioner tillsammans och när dom var färdiga åkte vi hem, middagen var bland annat hemmagjord pesto, vi var väldigt lyckliga haha.

Eftersom jag aldrig hade sett filmen Hundtricket innan gjorde vi det på kvällen. Nu har jag lite bråttom till skolan men ha det bra!

Måndag 23 april 2012

Hej! Vi fick skjuts imorse till the park and ride (stället där vi byter buss) så vi behövde inte åka hemifrån förrän 10:05, så skönt, sparade typ en halvtimma där.

Vi har inte gjort något speciellt idag, haft våra vanliga lektioner i skolan och sedan åkte vi hem. Vi slutade skolan 17:20 (eller jag slutade lite tidigare men Elvira slutade då) men missade bussen 17:38 så vi fick vänta till 18:20 på nästa buss och det fanns ingen anslutande buss till den på the park and ride så vi valde att hoppa av på vägen i hopp om att hinna med en annan buss som skulle ta oss till seven eleven, den kom dock inte så där satt vi. Efter en halvtimma kom en annan buss som också körde till seven eleven så den tog vi, vi var hemma 19:40, alltså två och en halv timma efter att vi hade slutat, herre va segt det är med de här bussarna alltså!

Imorgon ska Elvira i alla fall vara med på min lektion för att se om hon kanske ska byta till min grupp! Dock kommer alla typ flytta upp en nivå på tisdag nästa vecka eller något så vi får se hur det blir. Jag tror vi var tvungna att ta ett test också, för att se om man fick flytta upp eller om man var tvungen att vara kvar på nivån som man redan är på.

Nu kollar några av de andra, bland andra Elvira på Cowboys and Aliens, men jag orkade bara inte, jag tycker inte den verkar bra o jag behövde duscha, så prioriterade det. Får vara extra social någon annan dag haha. Imorgon ska vi antagligen på bio! Det ligger tydligen två biografer hyffsat nära oss (man måste ändå ta två bussar för att komma dit) och de visar The Lucky One så vi ska nog se den imorgon.

Eftersom vi inte har gjort något speciellt idag så har jag inte tagit några foton, så det får bli ett långt tråkigt inlägg utan bilder, sorry!

God morgon

Nu ska vi äta frukost och sen åka till skolan, vi börjar inte förrän 11.30 men måste ta en buss som går 10 från seven eleven (20 minuters promenad härifrån) för att komma fram i tid, väldigt segt men what to do. Idag börjar det btw nya elever på skolan, vi kommer alltså inte vara de nya längre! Ska bli skönt haha.

Ha det bra!

Ala Moana shopping

Hej! Söndag idag, till frukost imorse hade vår värdmamma gjort ägg och skinkmackor till oss trodde vi, men nej det var ägg, skinka och jordgubbssylt på! Haha först när jag åt trodde jag att det var brödet som var sött men sedan sa hon att hon hade lagt på lite sylt för att det skulle bli lite sött. Det var väldigt skumt men kul att uppleva haha.

Sedan åkte vi till det största shoppingcentret här, Ala Moana. Eller vi åkte dit efter att ha väntat stört länge på bussen som aldrig kom, bussarna är alltid sena här men inte så sena som de var idag, bussen vi skulle ha tagit måste ha uteblivit eller något.

Jag shoppade i alla fall massor! Ett par vita shorts från american eagle, ett par ljusa jeans från american eagle, ett par mörkblå myshorts från abercrombie, två linnen från american eagle, en neonrosa bandeau-bh från american eagle, sweet pea body mist från bath and body works + likadan handsprit med hållare.

Jag köpte grönt nagellack på Wallmart, och solkräm spf 30 (känner att det börjar bli dags för det efter en vecka med 50) och lite annat också. Ska måla mina naglar snart tror jag, måste bara plugga lite först, har skjutit på det allt för länge nu.

Jag har tyvärr inga kort från idag, och har inte tid att ta kort på kläderna jag har tagit, antar att ni som bryr er (Angelica haha) får se dom på andra bilder när jag använder dom. Så ni kan få se hur det ser ut när man öppnar vår ytterdörr istället. Ha det bra!

Hanauma Bay

Hej! Idag är det lördag, alltså vår första helt lediga dag här på Hawaii! Till en början visste vi inte riktigt vad vi skulle göra, om vi skulle åka till Waikiki, åka och shoppa eller åka och snorkla i Hanauma bay. Vi smsade en kompis till oss, Riikka, hon kommer från Norge/Finland och hennes pojkvän från Norge är här och hälsar på nu också. I alla fall, de skulle åka till Hanauma bay så vi bestämde oss för att följa med dom.

Vi bor ganska nära den bukten så det gick hyffsat snabbt att komma dit. Väl där fick vi komma in gratis för att vi bor och studerar här (annars kostar det 7.5 dollar) och sedan var man tvungen att se en film om vad man får och inte får göra typ.

På busshållplatsen gick det omkring hönor/tuppar haha.

Stranden var jättehärlig, kan nog tänka mig att åka dit istället för waikiki någon gång, eftersom det är närmre plus att det inte är lika mycket folk. På waikiki har de liksom kravallstaket för att alla inte ska ligga på varandra. När vi hade legat och solat en stund kom det mörka moln och efter en stund kom det några regndroppar och bara några sekunder efter det ösregnade det! Jag kom ihåg att mamma hade sagt att när det regnar på Hawaii regnar det inte särskilt länge, så det är bara att ligga kvar så slutar det efter en stund, och det gjorde det! Några minuter efter att regnat hade slutat var det som att det aldrig hade hänt, alla låg och solade igen och solen sken som aldrig förr haha.

När vi åkte hem hade vi en stund mellan bussarna (vi var självklart tvungna att byta buss för att komma dit, vi måste alltid byta buss för att komma någonstans) så då gick vi till Safeway (mataffär) och köpte varsin Ben and Jerry's, jordgubbar och jag köpte starburst också. När vi kom hem fanns de middag i kylen, för värdföräldrarna skulle på ett bröllop, det var spaghetti och köttfärsås!! Åh vad jag blev lycklig, äntligen normal och jättegod mat!

Blött hår, inte fett! haha

Efter maten gjorde jag lite läxa och Elvira städade, då kände vi oss duktiga så när vi var färdiga åt vi glassen och jordgubbarna samtidigt som vi kollade på film, Fight Club! Jag somnade dock efter halva så behöver nog se om den sista halvan hehe.

Idag ska det regna lite mer så vi funderar på att åka in till stan och shoppa lite men först ska vi äta frukost, ha det bra!

Första seglingsturen i år

Hej! Efter skolan idag promenerade jag och Elvira bort till Army beach där vi var igår för att leta reda på Waikiki Yacht Club. Det var lite längre bort än vi först trodde men vi hittade det efter en stund. Väl där fick vi inte komma in på klubben förrän han vi skulle möta kom och sa att vi var hans gäster haha. Alla medlemmar på klubben hade nämligen ett kort som gjorde att de kunde komma in och de hade ju inte vi.

Patrick, som han heter, hans 4-åriga son och hans vän från Italien kom och mötte oss och följde oss till båten som vi skulle segla med. Den var hur stor som helst!! Haha vi var i chock. Vi fick reda på att den som skulle segla båten väntade på några fler vänner och att vi inte skulle kunna segla ut på en timme. Därför gick vi till klubbens pool och badade medan vi väntade.

När klockan närmade sig 18 gick vi tillbaka till båten och vi seglade iväg!

När vi kom tillbaka till klubben åt vi middag där och kollade på fyrverkerierna!

Nu är vi väldigt trötta så vi ska gå och lägga oss men vi ser fram emot en härlig helg utan skola haha. Ha det bra!

Hike

Hej! Idag var en väldigt lång men rolig dag! Den började som vanligt med att vi tog bussen till skolan, men när vi sedan pratat med Stephanie, som anordnar skolans aktiviteter insåg vi att hiken vi skulle på låg precis bredvid där vi bor så vi hade precis slösat ungefär två och en halv timme på att åka fram och tillbaka haha menmen. Jag är inte helt säker på vad hiken hette, jag trodde först nånting på K men sen insåg jag att det nog bara är området som heter något på K, jag tror själva hiken hette något på M...

Det var i alla fall jätteroligt! Vi hade hoppats på att vi skulle komma till något vattenfall eller något men det gjorde vi tyvärr inte, istället kunde vi se vårat hus ovanifrån! Och massa utsikt såklart!

När vi kom tillbaka till skolan efter hiken gick vi och åt lunch på Denny's, love it! Godaste pannkakorna ever! På lektionerna sedan hände inte så mycket, såg färdigt Gran Torino i min Movies and TV-class, den var bra men herre vilket sorgligt slut, jag fick typ tårar i ögonen. På min andra lektion började vi se Winter's bone, lite konstig men bra film.

Ha det bra!

Älskade Sunchips

Lovely day

Tjabba haha! Idag hade jag en vikarie på de vanliga lektionerna, huuuuur skönt som helst! Första lektionen satt vi bara vid datorn och gjorde uppgifter och sedan på den andra lektionen gjorde vi lite uppgifter i boken och sedan resten av lektionen spelade vi spel haha.

På min spinclass, movies and tv, började vi se på filmen Gran Torino och vi ska se färdigt den imorgon. Efter lektionen mötte jag upp Elvira och några från hennes klass på stranden. Vi låg där i flera timmar och när det blev för varmt gick vi till Häagen dazs och köpte glass. Fick även ett samtal från Jenny, min syster! Jag ringer ju gratis inom USA så vi pratade ett tag.

Nu på kvällen var det bbq med EF, hamburgare och korv. Vi kunde se våran första solnedgång vid stranden! Nu ska jag packa lite inför imorgon för då ska vi på vår första hike. Ha det bra!

Segling på g

Hej!

Sedan innan vi åkte hit har jag haft kontakt med några segelklubbar här på Hawaii för att vi ska kunna segla här. Vi har haft lite extra kontakt med en av klubbarna då de har en tävling på fredagar med stora båtar där vi lätt kan följa med, kvällen avslutas med fyrverkerier och livemusik! De möts vid 16:30 på fredagarna och seglar ut ungefär vid 17, problemet är bara att vi har skola till 17:20. Jag pratade med min lärare om det idag och hon sa att om jag bara gör uppgifterna som jag ska göra och visar dom för henne så behöver jag inte gå på lektionen! AWESOME!

Jag tror seglingsklubben ligger bortanför hotell Hilton på stranden men vi har inte varit så långt bort än så jag vet inte säkert. Men imorgon ska vi på bbq med skolan på en strand som kallas army beach som också ligger bortanför hotell Hilton så förhoppningsvis kan vi kanske kolla in klubben redan imorgon, så att vi vet vad vi har att förvänta oss på fredag.

Nu ska jag strax sova, är jättetrött och imorgon blir en lång dag. Vi börjar skolan tidigt imorgon och sedan ska vi ju på bbq efter skolan, vi kommer antagligen vara borta i över 12 timmar. Godnatt!

Orange chicken

Hej! Idag när vi var på väg till Panda express märkte jag att det fanns en affär med frozen yoghurt en liten bit bort, så jag blev överlycklig haha. Vi blev dock så mätta av maten att vi bestämde att vi skulle köpa frozen yoghurt någon gång när vi behövde vänta på bussen.

Orange chicken <3

Efter maten åkte vi till skolan och Elvira hade sin första lektion medan jag gick till Forever 21 igen hehe, jag köpte en svart transparent t-shirtaktig grej. Därefter hade jag också skola, första halvan gick jättebra och jag kände att gruppen kanske är lagom för mig ändå. Sedan började andra halvan av lektionen (vi har alltid dubbellektion med 10 minuters paus emellan) och då skulle vi vara i grupper. Jag satt med en jättetrevlig tjej men vi blev ihopparade med en rysk kille som var asjobbig! Vi skulle välja en stad att göra en presentation om, det skulle handla om urbaniseringen av staden och vad staden planerar att göra för förändringar i framtiden typ.

Då tar den ryska killen intiativet och väljer Auckland, Nya Zeeland för att det är hans drömstad (jag vet ingenting om den staden) och delar ut uppgifter till mig och den andra tjejen, han sa att hon skulle ta reda på fakta om vädret och klimatet och att jag skulle ta hand om stadens historia och så skulle han själv ta sevärdheter typ. INTE ALLS VAD UPPGIFTEN HANDLADE OM! ÅÅÅH det var så pinsamt när vi skulle redovisa de för klassen och alla de andra hade jättebra redovisningar och våran var helt värdelös. Ändå fick ryssen bäst kritik av oss i våran grupp för att han hade slängt in lite roliga meningar som "och vi får ju inte glömma det bästa, att det faktiskt finns en EF-skola i Auckland!" Såå störande, tänker aldrig mer sitta i närheten av honom.

En höjdpunkt på den lektionen var dock att vi fick låna varsin ipad att använda för att ta fram fakta om staden!

När presentationerna var klara var lektionen slut, så då tog vi bussen hemåt. När vi kom till stället där vi byter buss kom vi på att det var en halvtimme till näsrta buss så då bestämde vi oss för att gå till Yogurtland! Jag hade väldigt svårt att behärska mig där inne, jag ville prova allt haha.

Om jag kommer ihåg rätt tog jag smakerna: New York Cheesecake, Chocolate, Birthday Cake Batter, Dulce de Leche på glassen och sedan la jag på: ananas, jordgubbar, krossade peanut butter cups, cookie dough och swedish fish. Det fanns olika såser man kunde ta på också men där var jag tvungen att behärska mig, får testa de någon annan gång.

Direkt när vi kom hem var maten dessutom klar, alltså ungefär en halvtimma efter att jag hade ätit all den glassen och tillbehören HAHA. Sådär smidigt men jag var inte så jättemätt ändå, antagligen för att det inte är riktig glass.

Efter middagen stannade vi kvar ute i köket ett tag och pratade med våran värdpappa, han odlar: bananer, mango, mandariner, persikor, granatäpplen, passionsfrukt och mountain apples på baksidan av vårat hus så vi ska få följa med upp någon gång och kolla på allt. Spännande att se hur allt växer och kunna smaka direkt från träden!

Imorgon ska jag ha min första SPIN-class, alltså en tillvalsklass som jag har valt, jag ville helst ha pronounciation men jag fick inte det, utan fick istället TV and movies. Vilket i stort sett kommer gå ut på att vi ska kolla på tv eller film utan text på engelska haha, inte svårt alls, det gör jag ju varje dag hemma också. Jag antar att vi kommer behöva svara på frågor om det vi har sett också men ändå, känns som en väldigt lätt och rolig lektion!

Herre va mycket jag har skrivit nu, sorry, vet att det är jobbigt att läsa när det är mycket text. Hoppas ni har det bra!

Första sovmorgonen på Hawaii

Hej! Nu har vi precis varit ute o sprungit, eller Elvira sprang och jag gick mest, herre vad varmt de var!! Nu tar vi det mest lugnt o duschar och så, om en stund ska vi få skjuts ner till mallet för att äta lunch. Elvira börjar skolan kl 13 idag men jag börjar inte förrän 14:30 så jag vet inte riktigt vad jag ska göra, jag skulle vilja köpa lite nyttigare flingor för här har de bara corn flakes men känns ju lite skumt att ha med till skolan haha.

Går antagligen till Forever 21 igen och kanske Macy's eftersom jag inte hann dit igår. Kanske tar en sväng ner till stranden också, även fast vi har varit här i flera dagar känns det som att jag inte har fått någon färg alls typ, vi har ju spf 50 på oss varje dag och är inte så jättemycket i solen.

Ananasglass häromdagen

Mangoträd på väg till bussen!

Första skoldagen!

Hej! Just nu sitter jag och Elvira och kollar på How I Met your Mother på tv haha, vi är lyckliga!!

Idag var alltså första skoldagen, trots lite sömn var jag väldigt pigg på morgonen. Vi gjorde iordning oss och åt sedan frukost, bröd som vår värdpappa hade bakat (vitt of course, känns som att allt vi äter är onyttigt) och sedan promenerade vi till busshållplatsen med två av de andra tjejerna som lärde oss att hitta.

Elviras och mina ben på busshållplatsen där vi byter buss.

Bussresan var inte alls så seg som vi hade tänkt, eftersom det var så fin utsikt haha, massa palmer och så kunde man se havet då och då. Bussen blev dock sen pga trafik, vilket ledde till att vi blev lite sena till skolan. Eftersom det var första dagen gjorde det inget men jag hoppas att bussen kommer fram i tid imorgon.

På skolan fick vi varsin blomsterkrans att ha runt halsen och varsin namnlapp hehe.

Sedan fick vi träffa flera lärare på skolan och även gå en tur i Waikiki för att lära oss hitta mm. Efter det hade vi våran första lektion, huuuur seg som helst, den blev dessutom ännu segare när den visade sig vara 80 minuter lång istället för 45 minuter som vi trodde att den skulle vara. Sedan hade vi lunch, vi visste inte riktigt vart vi skulle gå så vi gick till ett nudelställe bredvid skolan. Det var dock inte särskilt gott.

Det bästa var dock att de hade pink lemonade!

På restaurangen hade de servetthållare från Tork haha.

Sedan gick vi och badade på Waikiki beach, det var hur skönt som helst! När vi kom tillbaka till skolan fick vi våra scheman (vi har nästan samma men inte samma lektioner) och vi fick även våra student id-kort (som de tog kort för på skolan så vi hade inte behövt ta korten på centralen!) som var jättefula, helt utdragna typ.

Nu ska vi snart äta middag, pizza, är inte direkt hungrig men måste ju äta. Ha det bra!

Resan dit

Hej! Hann inte skriva om flygresan hit igår så jag gör det nu istället.

Jag och Elvira möttes på landvetter väldigt tidigt i söndagsmorse, där checkade vi in och lämnade bagaget. Sedan fick vi sitta och vänta på att planet skulle gå. Vi kunde flyga hyffsat snabbt och landade därför 5 minuter tidigare än planerat, väldigt tacksamt för oss som hade bråttom till nästa flyg. När vi klivit av var vi tvungna att gå igenom säkerhetskontrollen igen men det gick väldigt fort och sedan gick vi till gaten. Väldigt snabbt efter att planet hade lyft så fick vi in maten, potatismos o kyckling. Kakan på bilden var btw en stor besvikelse för mig, den smakade jättemycket kanel!! Skabb.

På flygen där vi flög med Air Canada fick vi varsin kudde, filt och en tv som satt på stolen framför och det fanns massor med olika serier och filmer att kolla på. Mellan London och Vancouver såg jag bl.a. New Years Eve, Fawlty Towers, Modern Family, Breaking Dawn och New Girl. Vi kunde sova lite men inte så mycket som jag hade tänkt. Mot slutet kändes det dock väldigt segt trots att det fanns så mycket att kolla på.

När vi väl var framme i Vancouver tyckte vi att det var väldigt skönt att vi hade så lång tid att gå omkring och sträcka på benen och äta middag osv. Det ändrades dock när vi skulle gå igenom amerikanska customs (för att slippa göra det på Hawaii) för där tyckte hon som tog mina fingeravtryck att det lät misstänkt att jag skulle ta en engelska kurs på fem veckor utan att ha visum.

Hon bestämde sig för att kolla upp det noggrannare och tog med mig till ett rum en bit bort där det fanns ungefär 6 st luckor men det satt bara någon i 2 av dom, de andra var tomma. Det fanns också massa stolar där jag fick sätta mig att vänta, det var inte så jättemånga andra människor där så jag tänkte att det skulle gå fort. Det gjorde det inte, jag fick sitta och vänta på min tur i en och en halv timme medan Elvira stod utanför och väntade på mig. Men hon kom på andra tankar efter en stund då hon fick syn på skådespelaren Owen Wilson och började följa efter honom haha, hon ångrar bittert att hon inte gick fram och pratade med honom.

När jag äntligen blev utsläppt från rummet var det bara en timme kvar tills vårat plan skulle gå, så jag fick skynda mig att köpa mat och gå på toa innan vi skulle boarda. Var dock så nervös efter att ha suttit i det rummet att jag knappt kunde äta något ändå.

På planet mot Honolulu fick vi som sagt också tv-apparater men eftersom vi hade kollat så mycket på tv på planet innan kände jag inte riktigt för att kolla. Så jag läste min tidning och försökte sova men det gick sådär.

Detta var nog den segaste flygningen på hela resan då vi var trötta från de tidigare flygen och vi tänkte liksom att det här planet skulle gå snabbt jämfört med det andra men det gjorde det verkligen inte! Det skulle ha tagit 5:55 timmar men tog typ 6:25 timmar, hur segt som helst!

När vi väl kom fram kunde vi inte fatta att vi verkligen var framme men lite lätt illamående och väldigt nervösa klev vi av planet och steg ut i värmen på Oahu. Där fick vi vänta ett tag på våra väskor och så träffade vi vår värdmamma som tog med oss till bilen där hennes man också var.

Sedan åkte vi först och köpte busskort till oss och sedan vidare hem till huset. När vi kom fram fick vi träffa de andra tjejerna och även några söner tror jag och deras kompisar. Vi åt middag men varken jag eller Elvira hade någon vidare matlust efter flygningen (min har fortfarande inte kommit tillbaka men det gör den förhoppningsvis snart). Vi gick och la oss vid 22 och redan vid 3 vaknade vi igen, Elvira lyckades somna om en stund men jag låg mest och vilade och gav sedan upp och gick in på Facebook haha.

Kommer skriva ett inlägg om idag (första skoldagen) också någon gång snart, ha det bra!

Framme!

Hej! Nu är vi äntligen framme! Resan tog ungefär 25 timmar och under de timmarna har jag sovit typ 3 timmar. Är ändå inte särskilt trött men somnar säkert fort när vi väl har lagt oss. Imorgon ska vi upp klockan 6 för att sedan ta bussen till skolan 7:10 (den går egentligen 7:20 men kan tydligen dyka upp tidigare eller senare än det haha så det gäller att vara där i tid).

Nu ska jag strax duscha men efter det kanske jag kan skriva om själva resan och lägga upp lite bilder. Jag får se hur jag gör för det känns lite osocialt men de förstår samtidigt att vi är utmattade och bara vill sova.

Vi bor i alla fall med en värdmamma, värdpappa och 4 tjejer till från EF tror jag, kan bara minnas att vi har hälsat på 3 men vår värdmamma sa att vi skulle bli 6 totalt haha. Det kan hända att någon av sönerna eller båda två bor här också, har inte riktigt koll nu i början. De har en hund också, en liten vit, som inte fäller päls som är ganska lik mina kusiners hund så jag anar att de kanske är samma ras.

Nu kom Elvira tillbaka så nu ska jag duscha, ha det bra!

Informationsträff

Hej! Idag är jag ledig och har fixat de sista grejerna inför resan. Jag var och handlade förut och köpte bland annat tidning och tuggummi till resan och de sista presenterna som jag ska ha med mig.

För en stund sedan fick jag ett mail från EF med en inbjudan till en informationsträff, det är bara det att träffen är 10 dagar efter att vi har åkt. Bra planerat? Känner dock att det inte gör så mycket, vi vet ju det mesta som vi behöver veta och om det är något är det ju bara att fråga.

Jag har precis målat mina naglar inför imorgon kväll, då jag ska säga hejdå till mina vänner. Förhoppningsvis behöver jag inte måla dom någon mer gång innan jag åker men får se, färgen har en tendens att skavas av på jobbet. Nu ska jag börja med middagen, ha det bra!

Gula naglar.

Alcatraz

Hej! Nästsista jobbdagen avklarad, nu börjar det verkligen närma sig! Imorgon är det bara 3 dagar kvar tills vi åker. Vissa dagar känns det jättekonstigt, att jag inte kan fatta att det är så snart (idag är en sån dag) medan vissa dagar känns det helt rätt och jag kan se hela söndagen och resan framför mig.

Bildkälla

I måndags började förresten en ny tv-serie på fyran, Alcatraz. Den är hur bra som helst, jag gillar när det utspelar sig på fängelsen, nyckeln till frihet är en av mina favoritfilmer. Att Alcatraz ligger i vattnet utanför San Francisco gör ju dessutom hela serien bättre eftersom vi ska dit i slutet av maj.

Innan jag såg serien kände jag inte så stort behov av att besöka Alcatraz när vi är där. Det kändes mest som att det är svårt att få biljetter och inte värt det men nu efter att ha sett serien skulle jag verkligen vilja åka ut dit! Får dock se vad det kostar, det är ju inte värt hur mycket pengar som helst. Nu ska jag kolla på ett till avsnitt, ha det bra!

6 dagar!

På söndag åker vi! Haha har längtat efter att kunna säga det. Det känns helt sinnes att det är så nära nu, även om det fortfarande känns väldigt långt bort eftersom tiden plötsligt har börjat gå väldigt långsamt.

Har inga stora planer för dagen, ska nog se färdigt Dexter s3 och Entourage s2. Mamma vill att vi ska träna ikväll också. Det är lite segt nu när det är massa röda dagar och så för då jobbar ingen på EF-kontoret och jag kan därför inte få svar på mina frågor förrän tidigast imorgon. Jag skulle även vilja höra från värdfamiljen men tvivlar på att det plötsligt skulle ramla in ett svar från dom. Nu ska jag äta frukost, ha en bra dag!